CZEGO SZUKASZ?

post

Aktywność fizyczna kobiety a przebieg ciąży i porodu

Aktywność fizyczna kobiety a przebieg ciąży i porodu

Chwilpregnant-1245703_1920a, którą jest poród to manifestacja siły miłości. Dar  życia z jednego pokolenia przekazywany jest na kolejne. Przejście to kształtuje nas na całe życie w postaci odruchów, charakteru, napięć w ciele. Doświadczenie to jest fundamentem naszego wzrostu, sposobu, w jaki radzimy sobie z przeciwnościami, jak zdobywamy doświadczenia życiowe i w jaki sposób przekazujemy je innym.

Kobieta będąca w stanie błogosławionym przechodzi przemianę, w której istotną rolę ma aktywność fizyczna.

Aktywność fizyczna, jak wykazują badania ma znaczący wpływ na stan psychiczny oraz sposoby radzenia sobie ze stresem. Okres ciąży jest dla kobiety prawdziwym wyzwaniem, a wszelkie zaburzenia mogą zwiększać dolegliwości bólowe.

Wysiłek fizyczny oraz ćwiczenia w czasie ciąży nie mogą służyć utracie nadmiernej masy ciała, a jedynie wzmocnić ciało, poprawić samopoczucie i przygotować na czas porodu. Przygotowanie do porodu jest możliwe poprzez aktywizację układu ruchu i układu krążenia w umiejętny , bezpieczny sposób.

Ciąża wymusza na rodzicach zmiany, dotyczą one świadomości przyzwyczajeń, nawyków, ale i celów, planów życiowych. Jak wykazują badania ponad 70% kobiet, które nie odrzucają możliwości zajścia w ciążę w przyszłości, deklaruje chęć zmiany stylu życia podczas ciąży? Ma to w szczególności obejmować: unikanie stresu, ograniczanie wysiłku fizycznego, rezygnację z pracy lub jej ograniczenie oraz wprowadzenie aktywności w typie gimnastyki dla ciężarnych. Jak to jednak zwykle bywa, życie weryfikuje idealistyczne wyobrażenia i zaledwie 1/3 kobiet, które były lub są w ciąży przyznaje się do jakiejkolwiek zmiany stylu życia. Zdecydowanie za mało kobiet (17%) wskazało sport i umiarkowaną aktywność fizyczną (np. gimnastykę dla ciężarnych), jako formę spędzania wolnego czasu w ciąży.  Inne badania wykazują, że tylko 9% kobiet z badanej populacji kobiet ciężarnych ćwiczyło codzienne, 15% kilka razy w tygodniu, natomiast 48,4% kobiet młodszych i 39,3% kobiet starszych z badanej próby, nie podejmowało w ogóle regularnej aktywności.

W literaturze można znaleźć przykłady dowodzące, iż zachowanie odpowiedniego poziomu aktywności fizycznej podczas ciąży ma pozytywny wpływ zarówno dla zdrowia matki, jak i dziecka. U matek ćwiczących w szkole rodzenia obserwuje się niższy odsetek powikłań połogowych, wyższą wydolność noworodków.

pregnancy-335689_1920Amerykańskie Towarzystwo Położników i Ginekologów (American College of Obstetricians and Gynaecologists) zaleca, co najmniej 30 minut umiarkowanej aktywności fizycznej przez co najmniej 4 dni w tygodniu, a najlepiej codziennie, jeśli brak jest przeciwwskazań położniczych. Tym bardziej, że aktywność służy zachowaniu prawidłowej masy ciała, co ma znaczenie w profilaktyce występowania cukrzycy ciążowej.

„Ruch”, „mama fit”, „aktywna mama”, to popularne hasła mobilizujące do zadbania o kondycje mam. Mogą one w pełni cieszyć się czasem błogosławionym, przygotować swoje ciało do zmian związanych z biomechaniką bycia w ciąży, monitorować własne słabe i mocne strony, przygotować się do porodu. Mogą również zapobiegać patologiom ciążowym, a co najważniejsze pomóc w rozwoju dziecka poprzez na przykład stymulowanie układów przedsionkowych.

Jeśli chcesz wiedzieć, jak profesjonalnie poprowadzić treningi kobiet w ciąży , przygotować i towarzyszyć im w tej zmianie, a również zapobiegać powikłaniom, zapraszam na moje autorskie szkolenie do Kuźni  Trenerów.

Jest to weekendowe szkolenie trawające 18h – sprawdź terminy >> KALENDARZ

111

Gabriela Eliasz -Łukasiewicz