CZEGO SZUKASZ?

post

Kondycja posturalna kobiet w praktyce treningowej.

Wiele111 jest kampanii promujących aktywność fizyczną i jej dobry wpływ na wszystkie układy krążenia , oddechowy oraz na aparat ruchu. W dzisiejszej dobie mechanizacji , jedną z chorób nazwanych już cywilizacyjnymi jest brak ruchu. Kampanie te uświadamiają mi ten problem, gdy skupiam się na pracy z kobietami. Obowiązki w pracy i w domu dają o sobie znać poprzez przemęczenie, przeciążenie, czy urazy. Najczęściej objawiają się jako ból pleców . Problem narasta oraz często zostaje zignorowany, gdy w plany życia zapraszane jest dziecko . Znajoma położna powtarza, że czas ciąży i porodu jest jak start w maratonie, a jak tu wystartować, gdy nie wiem w jakiej jestem kondycji albo, co gorsza zapomniałam o bolących plecach. Dlatego tak ważna jest rola trenera.

Konkluzja ta nasunęła mi się podczas treningu mojej pacjentki, dlatego postanowiłam przypomnieć o teście sprawdzających postawę. Jeśli w ciągu dnia przeważa pozycja siedząca, dochodzi do zaburzenia równowagi mięśniowej. U mniej aktywnych osób ten proces jest szybszy , ale zawsze warto zrobić rachunek sumienia, ile godzin spędzam w pozycji siedzącej z dojazdem i powrotem do pracy, z oglądaniem telewizji, czy wieczorem przed komputerem i czym równoważę ten bezruch.

W treningu ocena postawy, postury klienta jest jedną z priorytetowych czynności, na której powinien oprzeć się cykl treningów, ponieważ jeśli mam słabe centrum to obciążenia strefy dystalnej będą prowadziły do niepotrzebnych kompensacji. Na przykład, gdy stoję i chcę podnieć nogę, a mam słaby tułów muszę przechylić się na bok, rotować miednicę lub wystawić ręce na bok. Mierząc czas stania na prawej, a potem na lewej nodze mogę sprawdzać postępy treningowe . Dla osób zaawansowanych test proponuję przeprowadzić na niestabilnym podłożu. Gdy oceniam napięcie posturalne w ciąży lub po ciąży wybieram pozycje niskie, na przykład podpór bokiem z oparciem stóp lub z oparciem na zgiętych kolanach, w zależności od możliwości mojej klientki. Dobrą propozycją może być też klęk. Ustalona, poprawna pozycja to prosty kręgosłup, głowa bark i miednica w jednej linii, spokojny, równy oddech . Wszelkie odstępstwa od tej pozycji koryguję mierząc czas. A mogą to być: pogłębienie lordozy, wypchnięcie brzucha, przesunięcie barku do przodu lub tyłu, opadanie głowy, zawieszenie całego ciała – pasywna pozycja, wstrzymywanie oddechu . Te odstępstwa wskazują na utratę stabilności i naszej kondycji posturalnej.

 

Monitorując postępy w treningu , zapobiegając kontuzjom przez śledzenie pozycji w wykonywanych ćwiczeniach treningowych mam również na myśli trening siłowy z wnoszeniem wózka lub nosidła na 3 piętro. Pamiętajmy o tym, aby uwzględnić wszelkie aktywności wykonywane w ciągu dnia, podczas których niezbędne jest stabilne centrum.

Gabriela Eliasz-Łukasiewicz

Zapraszamy na szkolenie Medical Personal Trainer – Trening kobiet w ciąży. 
Sprawdź najbliższe terminy w >>Kalendarzu<<