CZEGO SZUKASZ?

post

Reedukacja podstawowych wzorców ruchowych nowym „mobility”.

Reedukacja podstawowych wzorców ruchowych nowym „mobility”.

Reedukacja podstawowych wzorców ruchowych nowym „mobility”.

JESTEŚMY TYM CO POWTARZAMY

„Pamiętaj, jesteś tym co jesz!” wykrzyczała do mnie skąpo ubrana pani na reklamie suplementów diety dużej firmy. Zuza_IMG_2527Integralność diety i treningu to żadna nowość – jedna ręka też nie klaszcze. Zastanawialiście się natomiast czy jesteście tym co powtarzacie? Jaki wpływ na nasze ciało mają dzisiejsze czasy i praca, codzienne aktywności oraz wykonywany zawodowo lub amatorsko sport na nasze ciało? Czy 2h treningu w tygodniu wystarczą, aby zmienić to co psujemy w tygodniu przez ponad 40 godzin?

Czy wiecie, że ponad 350 mln lat temu insekty miały wielkość przeciętnego krokodyla? Było to związane z dużą ilością tlenu w powietrzu, które tenże przyswajają przez pancerz. Wraz z ewolucją bakterii zmniejszających ilość tlenu w powietrzu, insekty przybrały swoje dzisiejsze rozmiary. Przy dużych rozmiarach większość tlenu byłaby wchłaniania już w tchawkach i nie byłoby możliwe dotlenienie narządów wewnętrznych, a tym samym przetrwanie. Każdy organizm na Ziemi dostosowuje się do środowiska, w którym żyje i przybiera formę,  dzięki, której funkcjonować będzie najlepiej.

Obecnie pozycja siedząca to najczęściej nadużywana forma spędzania czasu, szczególnie u osób pracujących w biurze czy przy komputerze. Jeśli do godzin pracy dodamy czas dojazdów samochodem lub autobusem, czas na posiłki przyjmowane w tej pozycji, wypróżnianie oraz czas wolny, który również najchętniej spędzamy na siedząco przed telewizorem, nasze 2h treningów tygodniowo wydają się śmiesznym odsetkiem mającym zmienić to co w życiu nieustannie sobie psujemy. Zmiany bodźców zewnętrznych dzisiejszych czasów powodują zatracanie poprawności  wzorców funkcjonalnych, tym samym tracimy mobilność i stabilność naszego ciała.

Na przestrzeni lat nasza sylwetka wyewoluowała z pozycji czworonożnej do wyprostowanej  pod wpływem szeregu czynników zewnętrznych. Dokładnie tak jak rozwijaliśmy się na przestrzeni milionów lat, rozwijamy się w pierwszym roku naszego życia pod wpływem „ideomotoryki” – potrzeby badania świata zewnętrznego. Wzorce budowane są od form niskich do wysokich  –  rotacje głowy, pierwsze budowania napięcia i podpory na łokciach, nauka przetaczania, pełzanie, czworakowanie, siedzenie i ostatecznie chód są integralną częścią naszego rozwoju. Przyspieszanie lub ominięcie tych naturalnych procesów rozwoju poprzez stosowanie chodzików może zaburzyć i opóźnić prawidłowy rozwój niemowlaka.  Ujawniające się wzorce są oznaką dojrzewania centralnego układu nerwowego i naturalnym przygotowaniem dziecka na przyjęcie pozycji stojącej i obciążeń osiowych, a tym samym uzyskanie prawidłowej mobilność i stabilność potrzebnej do chodu oraz, przyszłościowo, wykonywania złożonych ruchów wielopłaszczyznowych.

U osób dorosłych mogło wydawać by się, że sam ruch pełzania czy raczkowania nie jest funkcjonalny, bo w życiuZuza_IMG_2529 codziennym żaden dorosły nie spędza tak czasu. Pozycje te są jednak podstawą bardziej skomplikowanych ruchów i funkcji. Powrót do takich form poruszania pozwala zbudować dobrą statyczną i dynamiczną stabilność dla kontroli już wytworzonej mobilności.  Powrót do prymitywnych form ruchu pozwala wypracować odpowiednią kontrolę w prostych schematach ruchowych, jednocześnie pozbywając się kompensacji pojawiających się przy ruchach bardziej złożonych – sportowo specyficznych. Niewłaściwy wzorzec ruchowy może być czynnikiem predysponującym do urazu oraz obniżyć potencjał ruchowy.

GŁÓWNE ZESPOŁY POSTURALNE XX WIEKU:

1     Charakterystyczne jest tutaj protrakcyjne ustawienie odcinka szyjnego i barków (wysunięta w przód głowa i barki) i odstające łopatki. Osobę taką wyróżnia słaba mobilność odcinka piersiowego, stawów barkowych. Patologia ta prowadzi do skrócenia i nadmiernego napięcia mięśni klatki piersiowej, oraz rozciągnięcia i osłabienia mięśni pleców.  Następstwem tego dochodzi do zmiany całego układu powięziowego i zaburzenia pracy wielu kolejnych grup mięśniowych. Reakcją łańcuchową, zmiany w jednym obszarze łańcucha powięziowego rzutują na cały układ ruchu. Współgranie danych grup mięśniowych zostaje zaburzone. Pojawiają się złe wzorce i sekwencje ruchowe oraz dochodzi do tworzenia się tzw. „trigger points” (punkty spustowe o zwiększonej drażliwości). Taki zespół posturalny nazywamy zespołem skrzyżowania górnego.

2     Nieprawidłowo ustawiony odcinek lędźwiowo-krzyżowo-miedniczny. Najczęściej widzimy pogłębienie lordozy, występujące wraz z przodopochyleniem miednicy, tym samym osłabienie mięśni stabilizujących ten kompleks (wielodzielny, poprzeczny brzucha, mięśnie dna miednicy) oraz ogólne osłabienie mięśni brzucha i pośladkowych. Dodatkowo dochodzi do skrócenia i podwyższonego napięcia mięśni biodrowo -lędźwiowych, prostego uda, przywodzicieli, naprężacza powięzi szerokiej, czasem czworobocznego lędźwi. Kluczowe dla fizjoterapeuty  jest, aby rozróżnić czy wielodzielny jest w stanie przykurczu i nadmiernego napięcia, czy zaniku i osłabienia. Taka postawa nazywana jest zespołem skrzyżowania dolnego. [4]

3     Oba zespoły posturalne występujące wspólnie.

Szukając obszarów problematycznych u naszego klienta pomocna stanie się ocena FMS (Functional Movement Screen). FMS składa się z 7 testów, gdzie poddaje się jakościowej ocenie wybrane wzorce ruchowe, stanowiące fundament dla ruchu człowieka. W szybki sposób jesteśmy w stanie ocenić i zidentyfikować ograniczenia, asymetrię oraz koordynacje układu miedniczno-lędźwiowego. Ocena nadaje się dla profesjonalnego sportowca i zawodnika, jak i lubiącego aktywność amatora. W prosty i szybki sposób jesteśmy w stanie znaleźć ograniczenia mobilności i stabilności oraz zaproponować ćwiczenia korygujące oraz rozpocząć reedukacje zaburzonych wzorców i koordynacji nerwowo-mięśniowej.

JAK PRACOWAĆ Z KLIENTEM?

Zuza_IMG_2408Przywracając prawidłowe funkcje dla danych patologii, należałoby skupić się początkowo, na zaburzeniach mobilności, w drugim etapie, poprawie stabilności statycznej i dynamicznej, a ostatecznie budowaniu siły na tej stabilności. Początkowa rola należy do fizjoterapeuty  – praca na tkankach miękkich (np. rozluźnianie powięziowe, PIR, uwalnianie punktów spustowych, techniki mobilizacyjne) – oraz samego ćwiczącego (techniki automobilizacji).

Drugi etap należy do trenera. Poprawa wzorców ruchowych, poprawa stabilności, wzmocnienie osłabionych grup mięśniowych.

Już 17,18 września w Krakowie oraz (drugi termin) 19,20 listopada w Katowicach na szkoleniu „Wzorce ruchowe”  w czasie 18-godzinnych warsztatów omówimy czym jest trening funkcjonalny, wprowadzę Was w świat pojęć z fizjoterapii i podstaw anatomii palpacyjnej, opiszemy czym są wzorce ruchowe i poddamy je ocenie oraz zaprezentuję techniki mobilizacyjne dla poszczególnych stawów i poprawiające stabilność i mobilność naszych wzorców ruchowych.

więcej szczegółów:  >>KRAKÓW 17-18.09<<     >>KATOWICE 19-20.11<< 

Ponadto, zaprezentuję Wam jak wdrożyć funkcjonalną rozgrzewkę zawierającej elementarne ruchy występujące w pierwszym roku życia. Powrót do wspomnianych form to nie tylko świetna zabawa, ale przede wszystkim reedukacja poprawnego napięcia mięśniowego i koordynacji ruchowej w oparciu o najnowsze koncepcje treningowe stworzone przez certyfikowanych instruktorów FMS.

Zuzanna Sobczak

Zapraszam bardzo serdecznie,
Zuzanna Sobczak,
fizjoterapeutka, terapeutka manualna IFOMPT, SFG1, CrossFit lvl1, Klub IRONia.